Saturday 10 September 2016

OBAMA TAK JADI JUMPA PRESIDEN FILIPINA KERANA DIGELAR ANAK HARAM?


Presiden Filipina, Rodrigo Duterte menyuarakan rasa kesal melabelkan Barack Obamasebagai “anak haram” yang menyebabkan Presiden Amerika Syarikat (AS) itu membatalkan hasrat untuk me­nemuinya.

AS dan Filipina dijadualkan mengadakan rundingan dua hala ketika Obama dan Duterte menghadiri sidang kemuncak Pertubuhan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN) di ibu negara Laos, Vientiane semalam.

Duterte melancarkan perang ke atas dadah yang meragut nyawa kira-kira 2,400 suspek pengedar dan penagih dadah sejak beliau mengambil alih pemerintahan dua bulan lalu.

Sebelum menaiki pe­nerbangan ke Vientiane kelmarin, Duterte memberitahu, adalah kurang sopan jika Obama menegurnya tentang isu hak asasi manusia apabila mereka bertemu di sidang berkenaan.

Malah, Duterte memberitahu wartawan, beliau akan menyumpah Obama dalam forum itu selain turut menggunakan perkataan ‘putang ina’ yang bermaksud anak haram dalam bahasa tempatan sekiranya pemimpin AS itu berani mengkritiknya tentang isu tersebut.

Bahasa kesat yang dilontarkan itu menyebabkan Washington memba­talkan mesyuarat dua hala Obama dan Duterte yang dijadualkan sebelum ini.

Terdahulu, Manila menyuarakan kekesalan berhubung isu tersebut dalam satu kenyataan.

Presiden Duterte menjelaskan bahawa beliau melontarkan kata-kata kesat itu kerana tidak mahu Obama mengkritiknya berhubung perang dadah di Filipina, kata kerajaan Filipina dalam satu ke­nyataan.

“Beliau kesal kerana kenyataan yang dibuat kepada media itu menimbulkan banyak kontroversi,” tambah kenyataan sama.

White House dalam pada itu berkata, Obama tidak akan membuat teguran mengenai pencabulan hak asasi manusia di Fi­lipina, sekutu AS di Asia Tenggara semasa perjumpaan dengan Duterte.

Setakat ini, masih tidak jelas sama ada rundingan dua hala Manila -Washington itu akan dijadualkan semula.

“Obama sebaliknya akan mengadakan rundingan dengan Presiden Korea Selatan, Park Geun-hye semasa sidang kemuncak itu,” kata jurucakap Majlis Keselamatan Negara AS, Ned Price.

Agenda utama pertemuan mereka adalah membincangkan mengenai tindakan Korea Utara melancarkan tiga ujian peluru berpandu kelmarin. – Reuters

No comments:

Post a Comment

60000 PASANG BAJU RAYA JAKEL PERCUMA DARI AHLI PARLIMEN TANAH MERAH YB DATO' HJ IKMAL HISHAM ABD AZIZ

60000 PASANG BAJU RAYA JAKEL PERCUMA DARI AHLI PARLIMEN TANAH MERAH YB DATO' HJ IKMAL HISHAM ABD AZIZ  | Semalam, mummy berkesempatan u...