Monday 29 August 2016

Pneumonia, penyakit yang mengancam jemaah haji


Ibadat haji merupakan rukun islam yang kelima. Ia wajib dilaksanakan oleh umat islam yang berkemampuan, baik dari segi harta benda mahupun kesihatan dan juga keselamatan untuk menunaikan ibadat tersebut. Walau bagaimanapun entry ini bukanlah ingin membicarakan perihal ibadat haji secara terperinci, tapi sebaliknya ia mengenai ancaman kesihatan yang menganggu gugat para jemaah haji. 

Entry ini adalah bersumberkan sebuah artikel kesihatan yang disiarkan di dalam akhbar Metro Ahad bertarikh 14. Ogos 2016. Saya kongsiakn di sini untuk manfaat bersama. 

Saban tahun, lebih dua juta jemaah haji yang datang dari lebih 180 buah negara berkumpul di Makkah untuk melaksanakan ibadat haji, dan lebih daripada 20 ribu daripada mereka ialah Jemaah dari Malaysia. Apabila berlaku percampuran manusia yang sebegitu ramai pada tempat dan masa yang sama, tentu sahaja boleh meningkatkan risiko gangguan kesihatan terhadap jemaah haji. 

Menurut Ketua Jabatan Respiratori Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar, Dr Razul Md Nazri Md Kassim,sebagaimana yang dilaporkan di dalam akhbar Meto Ahad bertarikh 14. Ogos.2016, beberapa risiko yang perlu dihadapi oleh jemaah haji kerana mereka datang dari pelbagai negara yang berlainan budaya dan tingkah laku berbeza. 

Menurutnya lagi, jumlah jemaah haji yang begitu ramai menyebabkan kedudukan individu dengan individu menjadi begitu rapat sewaktu mereka melaksanakan ibadat tersebut. Kita tidak dapat menggelak daripada tersentuh jemaah haji negara lain yang kita tidak ketahui status kesihatan mereka. Malah di sana juga kemudahan untuk jemaah haji terhad dan perlu berkongsi tandas dengan ribuan jemaah lain. 

Katanya lagi, Antara risiko yang terdedah kepada Jemaah haji ialah strok haba dan akan mengalami gejala seperti pening,muntah dan loya. Memandangkan cuaca yang panas dan keadaan penuh sesak, jemaah haji juga terdedah kepada matahari dan dehidrasi. 

Walaubagaimanapun, pneumonia mencatatkan jumlah kemasukan ke hospital paling tinggi berbanding pesakit lain dalam kalangan jemaah haji. Malah berdasarkan data terbaharu yang diperolehi, masalah utama membabitkan kesihatan jemaah haji adalah pneumonia. 

Pneumonia merupakan radang atau inflamasi pada paru-paru. Ia biasanya disebabkan oleh jangkitan kuman bakteria dan virus, tetapi boleh disebabkan juga oleh kulat dan parasit. Ia juga boleh terjadi akibat daripada tindak balas kimia atau fizikal. 

Menurut beliau lagi, sebanyak 338 kes kemasukan ke hospital disebabkan pneumonia berbanding kes-kes lain. Risiko untuk terjadinya pneumonia dalam kalangan jemaah haji jugalebih tinggi jika mereka sudah mempunyai penyakit lain dan telah berusia. 

Memandangkan umur purata jemaah haji dari Malaysia ialah 70 tahun, maka ia meningkatkan lagi kadar risiko untuk dijankiti pneumonia. 

Info Tambahan:

  • Buat masa sekarang, kerajaan hanya menyediakan suntikan vaksin meningococcal secara percuma dan wajib diambil oleh jemaah haji. 
  •  Bagaimanapun jemaah haji digalakkan mengambil vaksin pneumococcal untuk mencegah penyakit yang disebabkan streptococcus pneumonia serta suntikan vaksin influenza. 

Simptom Pneumonia.

  • Pesakit yang menghidap pneumonia mengadu sakit batuk berkahak warna kuning atau hijau. Pesakit juga akan mengalami demam panas dan menggigil. 
  • Kahak mereka yang dijangkiti streptococcus pnemoniae berwarna ‘karat’  
  • Sakit dada ketika menarik nafas atau ‘pleuritic chest pain’ adalah sakit yang dialami seperti ditusuk sesuatu yang tajam. 
  • Batuk berdarah
  • Berpeluh 
  • Sakit sendi dan otot 

Tanda serangan secara fizikal. 
  •  Tanda yang didapati apabila diperiksa oleh pengamal perubatan adalah demam dengan suhu badan lebih 37.8 darjah Celsius dan denyut nadi yang laju (100/minit) 
Tanda sistemik. 
  • Demam panas
  • Menggigil 
  • Sakit kepala 
  • Kurang selera makan.

No comments:

Post a Comment

60000 PASANG BAJU RAYA JAKEL PERCUMA DARI AHLI PARLIMEN TANAH MERAH YB DATO' HJ IKMAL HISHAM ABD AZIZ

60000 PASANG BAJU RAYA JAKEL PERCUMA DARI AHLI PARLIMEN TANAH MERAH YB DATO' HJ IKMAL HISHAM ABD AZIZ  | Semalam, mummy berkesempatan u...